Seksi synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen kaikenlainen hellyys ja hyvänä pitäminen on tärkeää. Kuinka pian synnytyksen jälkeen voi harrastaa seksiä? Voiko synnytys vaikuttaa naisen halukkuuteen? 

Tulehdusriskin takia yhdyntää ei suositella jälkivuodon aikana. . Jälkivuoto kestää yleensä noin 2-6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Myön synnytyksessä tullut repeämä tai välilihan leikkausarvet voivat olla arkoja tai jopa estää yhdynnän. Hormonaalisten muutosten takia imettävän äidin limakalvot voivat olla kuivat. Synnytyksen jälkeen on tärkeää huolehtia myös ehkäisystä. Imettäminen ei ole tarpeeksi varma ehkäisykeino estämään uutta raskautta.

Haluttomuus

Haluttomuutta voi esiintyä niin tuoreella äidillä kuin tuoreella isälläkin. On hyvin yleistä että myös miehillä on seksuaalielämään liittyviä ongelmia lapsen synnyttyä. Naisista suurimman osan yhdyntähalut palautuvat muutaman kuukauden päästä synnytyksestä. Viimeistään kun vauvan unirytmi alkaa tasoittua ja väysymys helpottaa yleensä myös naisen mielenkiinto seksiä kohtaan herää.

Seksiin kannattaa varautua hankkimalla kotiin kondomeja ja liukuvoidetta. Hormonaalisten muutosten takia limakalvot voivat olla naisella erityisen kuivat. Liukuvoiteen täytyy kondomin kanssa olla vesiliukoista.

Nainen muista treenata lantionpohjalihaksiasi synnytyksen jälkeen!

Lantionpohjan lihakset sijaitsevat lantion pohjalla. Ne kannattelevat lantion elimiä, kuten virtsarakkoa, emätintä, kohtua ja peräsuolta. Lantionpohjalihakset auttavat supistuessaan virtsaputken ja peräaukon lihasten sulkeutumista sekä estävät siten virtsan ja ulosteen karkaamista.

Heikot lantionpohjan lihakset voivat aiheuttaa virtsanpidätysongelmia.Lisäksi ne voivat aiheuttaa esimerkiksi kohdunlaskeumaa. Laskeumista taas voi koitua esimerkiksi yhdyntäongelmia. Ongelmia voi kuitenkin ehkäistä jumppaamalla lihaksia säännöllisesti. 

Jos lantionpohjalihasten jumppaaminen ei ole tuttua jo ennen raskautta, niiden harjoittaminen kannattaa aloittaa heti alkuraskaudesta. Harjoittelu auttaa odottajan monella tavalla. Lihasten hallinta voi esimerkiksi helpottaa synnytystä. Lisäksi treenattujen lihasten uskotaan parantavan myös seksielämää. Hyväkuntoiset lantionpohjalihakset estävät myös synnytyksessä repeämisiltä, koska hyvin treenatut lihakset antavat enemmän periksi. 

Lantionpohjan lihaksia kannattaa harjoittaa useana päivänä viikossa. Muutaman kuukauden harjoituksella lihakset vahvistuvat jo runsaasti.