Lapsen ylipaino

Lasten ylipaino on ollut nousussa viimeisten vuosikymmenten ajan. Yli 12-vuotiaista lapsista joka neljäs on ylipainoinen. Alle 12-vuotiaiden lasten ylipainoon voidaan suhtautua rauhallisesti, koska silloin tilanne voidaan ratkaista yleensä pienillä muutoksilla. Paras aika ylipainon hoitoon on 6-12-vuoden iässä. Teini-iässä ylipainon hoitaminen on hankalampaa ja tulokset yleensä huonompia. 

Kuinka lasten ylipaino todetaan?

Lasten ylipainoa ei voida todeta samalla tavalla kuin aikuisella. Aikuisilla ylipaino todetaan yleensä painoindeksin avulla, joka lasketaan painon ja pituuden perusteella. Lapsella painoindeksiä ei voida käyttää, koska kasvun aikana pituuden ja painon suhteet muuttuvat. Lasten painoa voidaan arvioida lasten painoindeksin avulla. Lasten painoindeksi ottaa painon ja pituuden lisäksi huomioon myös iän. 

Lasten ylipainoa voidaan arvioida myös mittanauhan avulla. Mitataan vyötärön ympärys ja jaetaan se lapsen pituudella. Jos saatu luku on yli 0,50, lapsella on ylipainoa.

Lapsen ylipainon seuranta

Lasten painokäyrää seurataan neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Ylipainoisella lapsella painokontrolleja voi olla useammin kuin normaaleja neuvola- tai terveydenhoitaja käyntejä muuten olisi. 

Lapsen ylipainon ehkäisy

Ruokailujen rytmittäminen on tärkeää ylipainon ehkäisyssä. Normaalissa ateriarytmissä on viisi ateriaa: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Liian pitkä ateriaväli altistaa suurten ruokamäärien hotkimiseen ja naposteluun. Aterioiden välissä ei mahaa tule täyttää maidolla tai mehulla. Vesi on janojuomaksi paras ja sitä voi juoda niin paljon kuin haluaa. 

Opeta lapsi syömään erilaisia hedelmiä ja kasviksia. Muista että uuden maun tottumiseen menee 10-15 maistamiskertaa. Kannusta lastasi maistelemaan!

Anna lapsen osallistua hedelmien ja kasvisten ostoon. Lapsi voi valita  esimerkiksi kaupassa haluamansa kasviksen tai hedelmän. Lisäksi voit antaa lapsen itse punnita hedelmät ja kasvikset. 

Rajoita lapsesi napostelua. On hyvä sopia yhdessä säännöt karkin ja herkkujen syömiselle. Esimerkiksi kerran viikossa oleva karkkipäivä. Myös ruutuaikaa on hyvä rajoittaa, jotta lapsi muistaa myös liikkua ja ulkoilla. 

Liikunta on tärkeä osa painonhallintaa. Kannusta lastasi liikkumaan ja liiku yhdessä hänen kanssaa. Yhdessä tekemällä myös lapsesi voi innostua liikkumisesta.

Lähteet: Terveyskirjasto & MLL